تفسير نور(10جلدى)    ج‏2    79     سوره النساء، آيه 48

إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى‏ إِثْماً عَظِيماً «48»

همانا خداوند، اين كه به او شرك ورزيده شود نمى‏بخشد، ولى هر چه پايين‏تر باشد، براى هر كه بخواهد

می خشد. و هر كس به خداوند شرك‏ ورزد به تحقيق گناهى بزرگ ترساخته است.



 

              




نكته‏ ها:

موضوع شرك، صدها بار در قرآن مطرح شده و از هر گونه توجّه به غيرخدا، تحت هرعنوان (بت‏ پرستى، رياكارى، گرايش‏هاى غيرالهى، مادّه ‏گرايى و ...) انتقاد شده است.

مضمون اين آيه، عيناً در آيه 116 همين سوره تكرار شده و تكرار، عامل هدايت است.

از آنجا كه شرك، خروج از مدار حقّ و بريدن از خدا و پيوستن به ديگرى است، بدون توبه‏ آمرزيده نمی ‏شود، ولى اگر مشرك، دست از شرك بردارد و توبه‏ ى واقعى كند، خداوند می ‏آمرزد. در آيه 54 سوره‏ى زمر، می فرمايد: خداوند، همه گناهان را می ‏آمرزد، پس از رحمت او مأيوس نباشيد و به درگاهش توبه كنيد.

چون هيچ كس نمی ‏داند نظر رحمت حكيمانه ‏ى خدا متوجه چه كسى خواهد شد، پس جايى براى غرور و جرأت به گناه، باقى نمی ‏ماند.

عوامل بخشش‏ چند چيز است: 1. توبه، 2. انجام نيكی ‏ها، 3. دورى از گناهان‏ كبيره، 4.

شفاعت، 5. عفو الهى.

امام صادق عليه السلام درباره‏ى‏ «يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ» فرمود: مقصود گناهان كبيره و گناهان ديگر است، (كه خداوند اگر بخواهد بدون توبه نيز می ‏بخشد).

پيام‏ها:

1- شرك، منفورترين گناه ومانع غفران وبخشايش الهى است. «لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ»

2- بخشايش گناهان، مربوط به اراده‏ى حكيمانه خداست. «لِمَنْ يَشاءُ»

3- شرك، ادّعايى بى‏دليل و دروغى بزرگ است. «فَقَدِ افْتَرى‏ إِثْماً عَظِيماً»

 

با تشکر و سپاس از

سرکار خانم پورمقصود